|
|
Glasgravyrens
historia i Sverige - från begynnelsen till dags dato |
Simon Gate -
Bacchuståget
Bacchuståget formgavs till
världsutställningen i Paris 1925.
De första exemplaren graverades av
Gustav Abels som ansåg att arbetet
var det mest påfrestande han gjort.
"När den var färdig, råkade Gate slå
sönder den (han lyfte skålen mot
ljuset och slog sönder den mot en
lampa), varefter den måste göras om
i forcerat tempo, men då hade vi
också gjort en del erfarenheter.
"13 exemplar lär ha utförts sedan
1925 och det tog cirka 300 arbets-
timmar att gravera den.
|
 |

Simon Gate
(1883-1945)
glaskonstnär |
Simon Gate inledde Orrefors storhetstid.
Simon Gate var bokillustratör och porträttmålare
när han lockades till Orrefors.
Året var 1916 och Slöjdföreningens fältrop:
"Konstnärerna till industrin!" hade tagit fart.
Tillsammans med Edward Hald, som anställdes året
efter, är hans namn synonymt
med Orrefors första storhetstid. Det var genom de lyckade
experimenten med graalglas
som framgången kom.
Vid sidan om graal är det gravyren som förknippas
med genombrottsåren.
Gravyrkonsten hade sedan 1700-talet fått stå tillbaka
för den slipade dekoren. Men med
början 1917 gjorde Gate och Hald sina första försök
med figurgravering. Gate dekorerade
sina urnor, vaser och pokaler med festtåg av dansande
kvinnor i frodig livsbejakande stil.
Vid världsutställningen i Paris 1925 fick Orrefors
sitt världsrykte och snart bjöds glasbruket
in till en första USA-turné. Tidningen New York
Times omnämnde nu en av Gates serviser
som "höjden av fullkomlighet". På Stockholms
konserthus hänger fortfarande Gates och
Halds vackra armaturer, och på Göteborgs konserthus
hör de graverade fönstren till
sevärdheterna. Mot slutet av sitt liv intresserade sig
Simon Gate alltmer för kyrklig konst
och tog sig an uppdrag med fönster, målningar och
stuckaturer till en rad kyrkor.
|
|
CHECKLISTA
för Simon Gates formgivning
* Graverade festtåg av dansande och poserande nakna
kvinnor.
*
Sensuell känsla för ljusets gång genom glasmassan.
*
Klassiska former och motiv, inspiration från
renässans och barock. |
|
Källor:
Svenska Slöjdföreningen, Sköna Hem, Orrefors,
Stockholms auktionsverk & Bukowskis. |
|
|